Review Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition

       Gewoon slim: De nieuwe Skoda Octavia Combi.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Skoda. M.M.V: A-Point Skoda Amsterdam Skoda-dealer te Amsterdam-Zuidoost.

Na enige tijd niet te hebben gereden. Maar de zomer van 2020 was toch het moment om de draad weer op te pikken. De nieuwe Skoda Octavia Combi mocht in dit geval het spits afbijten. Inmiddels gaat het hier om generatie nummer 4. Echter wist je dat de geschiedenis van de naam Octavia van Skoda terug gaat tot in 1959? Nee, ik ook niet. Maar toen in 1959 ontstond het eerste model Octavia, toen de vroegere Škoda-modellen 440 en 445 een grondige facelift ondergingen, en de gewijzigde versie onder de naam Octavia op de markt kwam. Skoda zoals we het merk tegenwoordig kennen is sinds lange tijd onderdeel van de Volkswagen Groep. Toen in 1996 de eerste generatie van de huidige Octavia op de markt kwam werd deze gebouwd op het zelfde platform als de Volkswagen Golf. De Octavia vulde het gat tussen de Skoda Fabia en de Skoda SuperB. In die tijd moest de Octavia het vooral hebben van z’n riante kofferbak en uitgebreide standaarduitrusting. In 2013 kwam de 3e generatie op de markt van de Octavia. Deze was een stukje gegroeid ten opzichte van z’n voorganger. En ondanks dat de wielbasis van de Octavia met 10cm toe nam. Door dat de Octavia op het MQB-platform werd gebouwd is hij zowaar 100 kilo lichter geworden. Hij werd geleverd met een keur aan benzine- en dieselmotoren. Allemaal uit het rek van Volkswagen uiteraard. In 2017 onderging de Octavia een facelift. Dit leverde de fraaie neus op met de dubbele koplampen met LED-verlichting. Veder kwam hij met een nieuw en groter infotainmentsysteem.

Maar nu is het tijd voor generatie nummer 4 kan je wel zeggen. En opnieuw is de auto aardig onder handen genomen. De dubbele koplampen hebben plaats gemaakt voor 2 gewone lichtunits. De LED-verlichting is uiteraard gebleven. Ik weet niet wat het is, maar ik vindt deze Octavia net wat strakker ogen dan z’n voorganger. En de blauwe kleur van m’n testauto voegt daar nog iets extra’s aan toe. Die kleur staat bij Skoda bekend als Race Blue Metallic. Het geeft m’n testauto een stoer en degelijk uiterlijk. Zoals de nieuwe Octavia eruit ziet mag ik hem graag. En de Octavia Combi in het bijzonder. Waarom dan de Octavia Combi? Waarom zou ik die als testauto mee krijgen in plaats van de hatchback. Ik denk zelf omdat de Combi ten opzichte van de hatchback beter verkoopt. De auto is ruim van binnen. Je kunt er met vijf volwassen mensen in zitten en dan kan je nog aardig wat bagage mee nemen. Om precies te zijn gaat het hier om 640 liter. Met de achterbank helemaal neergeklapt heb je een bagageruimte van zo’n 1700 liter tot je beschikking in de Octavia Combi. Mooi van een auto die een lengte van 4 meter 68 heeft. Daarmee is de Combi even lang als de hatchback. De wielbasis van de Octavia Combi is wel wat langer dan de Octavia hatchback. De wielbasis van de Combi meet een lengte van 2 meter 68 ten opzichte van de 2 meter 66 van de hatchback. Dan zou je zeggen dat komt ten goede aan de binnenruimte van de Octavia Combi. Dat hij van binnen wat langer is. Het is zowel voorin als achterin prima vertoeven in de Octavia Combi. Voor iemand van 1 meter 75 en het feit dat hij, ik dus, vrij korte benen heb. De bestuurdersstoel moet voor mij iets veder naar voren dan voor een gemiddeld persoon. Even goed is het prima vertoeven in deze mooie Octavia Combi.

Ook tijdens het rijden. Of de motor die in m’n testauto ligt is gewoon stil of de Octavia Combi is gewoon goed geïsoleerd. Afijn, de 1,5 liter viercilinder TSI-benzinemotor doet in redelijk stilte z’n werk. Sowieso bij normale constante snelheden. Geef je iets te gretig gas geeft dan hoor je motor wel degelijk. Maar over het algemeen valt het wel mee met de geluidsproductie. En de vierpitter in de Octavia Combi beschikt ook over voldoende vermogen om lekker van z’n plek te komen en mee te gaan in het verkeer. De 1,5 liter TSI-benzinemotor levert een vermogen van 150pk en een koppel van 250nm bij 2500tpm. In m’n testauto is hij gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Deze schakelt best lekker soepel. Net zoals veel andere nieuwe auto’s is de Octavia Combi leverbaar met een schakelindicator. Dat vindt ik best wel handig. Maar goed, de Octavia Combi is lekker van z’n plek te krijgen. Vanuit de stilstand naar de 100km/h doet de Octavia Combi er zo’n 8,3 seconden over. M’n testauto heeft een topsnelheid van zo’n 224km/h. Over de wegligging en het rijgedrag van de auto heb ik niks te klagen. Ook in het bochtenwerk vind ik dat de Octavia Combi het prima doet. Het verbruik is ook prima in orde. Gemiddeld verbruikt de vierpitter zo’n 4,8 liter per 100 kilometer (1:20,8) in de Octavia Combi. Dat vind ik aardig zuinig voor een auto die schoon aan de haak zo’n 1285 kilo weegt. En die TSI-benzinemotor is met 1,5 liter inhoud ook niet bepaald groot. De C02-uitstoot van m’n testauto is zo’n 111 gram per kilometer. Dat levert een energielabel A op. Netjes, een groen energielabel. De tankinhoud van de Octavia Combi is slechts 45 liter. Dus het actieradius zou je een beetje tegen kunnen vallen. En aangezien ik privé nooit zo heel veel rij is het voor mij geen probleem.

En dan de uitrusting van de Octavia Combi. Vanwege de introductie van deze Octavia is m’n testauto uitgerust met een introductie-uitvoering. De First-Edition uitvoering om precies te zijn. En die zit aardig in z’n spullen. Zo is m’n testauto uitgerust met o.a: adaptieve cruise controle, AFS (Adaptive Frontlight System), 8 luidsprekers, Bluetooth telefoonvoorbereiding met stuurwielbediening, LTE 4G-module en draadloos oplaadfunctie. Dat laatste geldt alleen voor smartphone’s die beschikken over Qi-technology. Veders beschik je met de First-Edition uitvoering over o.a: Climatronic, elektronische airconditioning met 2 klimaatzones, pollenfilter, vochtigheidssensor, DAB - Digital Audio Broadcasting, Driver Activity Assistant, vermoeidheid waarschuwingssysteem, eCall (noodoproep), Driving Mode Select, Elektrisch te openen en sluiten achterklep, Elektrische parkeerrem, Elektronisch kinderslot, Full LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers, Full LED Matrix koplampen, Gordijnairbags en zij-airbags vóór, In delen neerklapbare achterbank met middenarmsteun, In hoogte verstelbare voorstoelen met lendesteunen, Infotainmentsysteem Columbus met 10" kleurenscherm met 3D navigatie, touch control slider en gesture control, KESSY (Keyless Entry and Start stop System), Knie-airbag voor bestuurder,  LED waarschuwingslicht in geopende portieren voor achteropkomend verkeer, LED interieurverlichting in dashboard en portieren, Licht- en regensensor, Lichtmetalen velgen 17" Rotare met banden 205/55 R17, Parkeersensoren voor en achter, Smartlink+ (draadloos), Stoelverwarming voor de voorstoelen, Sunset (extra donker getinte ramen achter), Twee lifehammers, Virtual cockpit (digitaal instrumentenpaneel) met 10" kleurenscherm, Voetenruimte verlichting voor en achter en Voice Control.

En wat mag dat dan allemaal kosten? Per 1 mei 2020 staat de Octavia Combi 1.5 TSI Greentech First-Edition te koop voor een prijs van €34.790. De Octavia Hatchback 1.5 TSI Greentech First-Edition mag voor een bedrag van zo’n €33.490 de deur uit. Een aardig prijskaartje eerlijk gezegd, maar daar krijg je aardig wat auto voor in de plaats. Zeker in het geval van de Octavia Combi. Dan zijn er ook nog een aantal leuke optie’s waarmee je de Octavia Combi nog iets lekkerder kan aan kleden. Zo is er een panoramisch glazen schuif-/kanteldak te leveren voor een meerprijs van €1.090. Een Head-Up Display (informatie projectie op de voorruit) kost zo’n €640,- extra. Metallic lak is een optie die €790,- kost. Tenzij je voor één van de kleuren Velvet Red of Crystal Black kiest dan ben je €990,- kwijt. Mocht je nou veel met een aanhanger rijden of met de Octavia Combi op vakantie gaan met een caravan er achter. Dan is de wegklapbare trekhaak inclusief trekhaakvoorbereiding een handige optie. Kost wel zo’n €690,- extra. Wil je een 230V aansluiting en 2 USB-C aansluitingen aan de achterkant middenconsole en 1 USB-C aansluiting in de zijkant binnenspiegel? Reken dan op een meerprijs van zo’n €250,-. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Waar het kort op neer komt is dat je de Octavia altijd nog naar persoonlijke smaak kunt aankleden. In het geval van m’n testauto had ik al een complete en rijk uitgeruste auto.

Met dank aan A-Point Skoda Amsterdam Skoda-dealer te Amsterdam Zuidoost voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina