Review VW Arteon 2.0 TDI Elegance Business

                                 Concurrentie uit eigen huis???

 

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Lexpoint B.V. Volkswagen-dealer te Hoofddorp.

Met de komst van de Volkswagen Arteon zou je bijna denken. Heeft Volkswagen hier de opvolger van de Volkswagen Passat CC op de markt gebracht? Je zou zeggen van wel. Want de nieuwe Arteon staat net zoals vele andere Volkswagen modellen, zoals de Passat, op het MQB-platform. Wat ik nou ook mooi vindt is dat sommige autofabrikanten als ze eerst een conceptmodel aan het publiek laten zien. Er vaak designelementen die op/aan zo’n conceptmodel zitten zo worden over genomen op het productiemodel. Er zijn voorbeelden te over. Maar bij de Arteon is het ook van toepassing. Op de autosalon van Geneve in 2015 werd namelijk door Volkswagen de Sport Coupé Concept GTE aan het grote publiek getoond. En nu anno 2017 zie ik bij de Arteon eigenlijk de zelfde design. Dat is mooi. Als dit de designtaal wordt van Volkswagen de komen jaren dan gaan ze daar alleen maar op voorruit. Een waardige opvolger van de Passat CC? Volgens vele media-instellingen wel. Laat ik ook maar eens kijken of dat ook zo is.

De Arteon is in ieder geval een stuk groter dan de Passat sedan. Met een lengte van 4,86 meter is de Arteon 9,5 centimeter langer dan de Passat sedan. De wielbasis van de Arteon is met 5 centimeter toegenomen tot een lengte van 2,83 meter. De Arteon is met 1,87 meter bijna 4 centimeter breder dan de Passat sedan. En dat terwijl de Arteon met een hoogte van 1,42 meter juist 3,4 centimeter lager is dan de Passat sedan. Daar kan ik met m’n 1 meter 75 prima mee uit de voeten. Zowel voorin als achterin zit ik prima. Al moet je als je langer bent dan mij achterin wel rekening houden met het feit dat de Arteon een mooie aflopende daklijn heeft. Wat de hoofdruimte niet ten goede komt als je vrij lang bent. Veders is prima vertoeven in de Arteon. Schoon aan de haak weegt de Arteon zo’n 1543 kilo. Daarmee is hij wel wat zwaarder dan z’n concurrentie zoals de Audi A5 Sportback en de BMW 4-serie Gran-Coupé. Dan krijgt die Audi A5 zowaar concurrentie uit eigen huis. Audi behoort immers ook tot de Volkswagen Groep.

Om al dat gewicht van z’n plek te krijgen is een goeie sterke motor wel een belangrijke zaak. Er is een 2 liter TSI benzinemotor leverbaar met een vermogen van 280pk. Dan zijn er ook 2 TDI dieselmotoren leverbaar. De sterkste variant heeft een vermogen 240pk. Maar daar rij ik niet mee. De Arteon die ik mee kreeg is voorzien van een 2 liter TDI dieselmotor met een vermogen van 110kw/150pk bij 3500tpm. Het koppel van deze dieselmotor is zo’n 340nm bij 1750tpm. Zo, dus lekker veel trekkracht bij lage toeren. De motor is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met 7 versnellingen en dubbele koppeling. En dat rijdt zeker niet verkeerd. Met deze dieselmotor heeft de Arteon 9,1 seconden nodig om van de 0 naar de 100km/h te komen. Om te eindigen bij een topsnelheid van 220km/h. En dan een gemiddeld brandstofverbruik neer zetten van 4,5 liter per 100 kilometer (1:22,2). Met een CO2-uitstoot van 116 gram per kilometer is dat goed voor een energielabel C. Een groene label dus!

Met de komst van de deze Arteon komt er een auto op de markt die is voorzien van verschillende nieuwe veiligheidsvoorzieningen. Zo is de Arteon voorzien van intelligente adaptieve cruise-control. Informatie die wordt verkregen via GPS en navigatie wordt gebruikt om de snelheid van de auto aan te passen aan de omstandigheden. Een mooi voorbeeld toen ik op de driemerenweg (N205) reed. Er zijn op die weg stukken dat je 100km/h mag rijden. Maar nader je een kruising dan is het snelheidslimiet 70km/h. Met de cruise control aangeschakeld ging de Arteon vanuit zichzelf vanuit 100km/h terug naar de 70km/h. Maar mocht een aankomende bocht net iets te scherp zijn. Ook dan past de auto de snelheid aan om zo veilig door de bocht te komen. Mocht je nou onwel achter het stuur van de Arteon dan stuurt de auto zichzelf naar de vluchtstrook om vervolgens tot een volledige stilstand te komen. En als er nou een andere auto te hard achterop de Arteon dreigt te rijden dan zet hij de stoelen rechtop en sluit hij het dak. Daarnaast worden de zijruiten op een kier gezet om ervoor te zorgen dat de opgebouwde luchtdruk gemakkelijker weg kan. Zorgt er tevens voor dat de airbags sneller werken. Wel zo prettig allemaal.

Behalve al die veiligheidsvoorzieningen is m’n testauto van de nodige andere dingen voorzien. Ik rij in een Arteon met de Elegance Business uitvoering. Dan heb je o.a: Led-koplampverlichting, Climatronic, Grootlichtassistent (Light Assist), Parkeersensoren voor en achter (Park Distance Control), Rijstrookbehoudassistent (Lane Assist), Een met leer bekleed multifunctioneel stuurwiel, Adaptive Cruise Controle, Led-achterlichten, Buitenspiegels in mat chroom, Chrome sierlijsten, 18-inch lichtmetalen velgen “Shikai”, Leer/alcantara bekleding, Navigatie/radio/multimedia-systeem Discover Media, Diefstalalarm, Telefoonvoorbereiding Plus, Digitale radio-ontvangst (DAB+), Digitaal instrumentenpaneel (Active Info Display), Mobiele online diensten (Car-Net): App-connect smartphone-integratie, Verkeerstekenherkenning en een geïntegreerde Mijn Volkswagen Module inclusief 2-jarig abonnement. Dan is de Arteon nog lekker aan te kleden met diverse optie’s. Zo kost bijvoorbeeld een elektrisch bedienbare panoramaschuif-kanteldak zo’n €1.195,- extra. Metallic lak of pareleffect lak kent een meerprijs van €674,-. De “Easy-open” handsfree-achterklep kost zo’n €1.104,- extra. Een achteruitrijcamera staat voor €390,- in de optielijst. Maar die lijst is zo lang dat ik wel zo door kan gaan. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om de Arteon naar je persoonlijke smaak aan te kleden. De Volkswagen Arteon is leverbaar vanaf €45.670,-.

Dan beschik je wel meteen over de 2.0 TDI 150pk. Prijzen voor de versie’s met de 1.5 TSI-benzinemotoren waren ten tijde van schrijven van dit artikel nog niet beschikbaar. Die volgen later dit jaar. De enigste benzinemotor die leverbaar is, is de 2.0 TSI 280pk en alleen te bestellen in combinatie met de Business R-uitvoering. Die kost vanaf €58.280,-. De Volkswagen Arteon Elegance Business waar ik mee reed staat voor €48.150,- in de prijzenlijst. Al met al is de Arteon zo lekker geprijsd om de concurrentie van BMW en Audi weerstand te bieden. De Audi A5 krijgt dus goeie concurrentie uit eigen huis.

Met dank aan Lexpoint B.V. Volkswagen-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.    

Deel deze pagina