Review Renault Scénic Energy TCe 115 Intens

                             Andere generatie familie-auto.

 

Tekst: Raymond Bakker. Foto's: Raymond Bakker. M.M.V: Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Renault-dealer te Aalsmeer.

 

In 1996 kwam Renault met de Mégane hatchback op de markt. Op basis van die auto verscheen ook een 5-persoons MPV onder de naam Mégane Scénic. In 1999 werd die naam veranderd in Scénic. De Scénic was destijds de eerste Europese auto in z'n klasse: een 5-persoons op basis van het chassis van een hatchback. Maar nu waait er een hele andere wind bij Renault. En net zoals bij de Mégane Estate, die ik eerder gereden heb, moest de Scénic er ook aan geloven. Het design werd compleet anders. Dankzij Laurens van den Acker die aan het roer staat van de ontwerp-afdeling van Renault. En ook bij deze nieuwe Scénic is hij er weer in geslaagd om een mooie auto neer te zetten.

Mooie lijnen en rondingen sieren de Scénic goed. Daarnaast staat de Scénic standaard op 20-inch lichtmetalen velgen. Tall & narrow noemen ze dat bij Renault. De lage rolweerstand daarvan zorgt voor een laag brandstofverbruik. In de koplampen zit een c-vorm en is voorzien van dagrijverlichting. Deze nieuwe Scénic is op geen enkel vlak meer de MPV zoals hij toen onder de naam Mégane Scénic voor het eerst op de markt kwam. Je zou het bijna een hippe familieauto kunnen noemen. Niks mis dus met het exeterieur van de nieuwe Scénic.

Dan ga ik maar achter het stuur zitten. Ook geen straf, want zo slecht ziet het dashboard er ook niet uit. Het is prima vertoeven in de Scénic. Het stuur ligt lekker in de hand. Renault heeft niet overdreven met de knoppen op het stuur. Vanaf het stuur zijn de onder andere de radio en een eventuele gekoppelde mobiele telefoon te bedienen. Dat laatste is wel prettig. Zo kan je veilig handsfree bellen of gebeld worden. Nog zo'n veiligheidsvoorziening is het Lane Departure Warning. Deze laat weten, door middel van een trilling in het stuur, dat je over de lijnen rijdt. Er zit zelfs een vermoeidheidsdetectie systeem op deze Scénic. Niet dat ik daar last van ga krijgen. Ik rij hooguit maar een uurtje met de nieuwe Scénic. Maar als je een paar uur achter het stuur zou zitten dan zou je een waarschuwingssignaal horen.

Een andere veiligheidsvoorziening is het Active Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie. Het systeem kan ervoor zorgen dat de Scénic wanneer nodig volledig tot stilstand kan komen zonder tussenkomst van de bestuurder. Mocht je door één of andere reden afgeleid zijn en een overstekende voetganger over het hoofd zien. De Scénic is dus een goeie auto om je familie veilig in te kunnen vervoeren. Met ook redelijk wat bagageruimte. Met de achterbank rechtop beschik je over een ruimte van 506 liter. En dan zit er onder de vloer van de bagageruimte nog een soort van geheime opbergruimte. Zo heb je overal in de Scénic van die handige opbergvakjes. 

Maar nou even over het rijden met de Scénic. En vooral wat betreft de aandrijflijn. In de testauto zit een 1.2 liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 115pk en een trekkracht van 190nm bij 2000tpm. Deze vierpitter lijkt met zo'n cilinder-inhoud wel iets te klein voor deze Scénic. Maar de motor heeft voldoende vermogen en koppel om de Scénic soepel en comfortabel door het verkeer te lozen. Vanuit de stilstand heeft de 1403 kilo wegende Scénic zo'n 12,3 seconden nodig om naar de 100km/h te komen. De topsnelheid van de Scénic met de 1.2 TCe 115pk benzinemotor is uiteindelijk 185km/h. De motor is gekoppeld aan een handschakelde zesbak. Het schakelen verloopt best soepel gedurende de testrit. Het acceleren trouwens ook. Rustig, maar toch vlot. De 1.2 TCe 115pk benzinemotor zorgt ervoor dat de Scénic lekker met het verkeer mee kan.

Qua uitrusting-niveau's zit je redelijk goed bij de Scénic. Het gamma begint met de Life-uitvoering. Die heeft o.a: voor-airbags, zij-airbags, gordijn-airbags voor en achter, Elektronische Stabiliteits Controle (ESC) met tractiecontrole, schakelindicator, LED-dagrijverlichting, Hill-start assist, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, DAB+ radio met 4 speakers en stuurwielbediening en mistlampen voor. De prijs hiervan begint bij €26.360. Dan heb je de Zen-uitvoering. Die komt met o.a: grootlichtassistent, Lane Departure Warning, regen- en lichtsensor, Renault Handsfree Card voor openen, sluiten en starten zonder sleutel, multimediasysteem met 7-inch touchscreen en voice control, 4x USB-aansluiting, 20-inch lichtmetalen velgen en met leer bekleed stuurwiel. Prijs? Zo'n €27.860. De testauto was uitgerust met de Intens-uitvoering. De prijs daarvan is €30.160.

Met alles wat ik al reeds genoemd heb komt het volgende nog bij: vermoeidheidsdetectie systeem, 12V aansluiting aan de achterzijde van de middenconsole, parkeersensoren voor en achter met optische en sonische weergave, Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 7-inch touchscreen, voice control, DAB+-radio, 4 speakers, MP3-aansluiting en stuurwielbediening. Voor zo'n €32.660 heb dan nog de BOSE-uitvoering. Dan heb je uiteraard het Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8.7-inch portrait touchscreen. Inclusief BOSE Surround audiosysteem met 7 speakers, 4 tweeters en 2 woofers. Om nog maar te zwijgen over de Two-tone kleurstelling. Al met al een rijk uitgeruste auto die Scénic. In de basis-uitvoering beschik je al over aardig wat. Maar met die andere uitvoeringen mag je ook niet klagen. De Renault Scénic is met recht een nieuwe generatie familieauto.

 

Met dank aan Renault-dealer Nieuwendijk te Aalsmeer voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina