Review Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium

                   Altijd een feestje: de nieuwe Ford Fiesta

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Ardea Auto Ford-dealer te Hoofddorp.

Jaren geleden toen ik voor m’n persoonlijke redenen naar een auto aan het kijken was om er ééntje te kopen was ik ook al bij Ardea Auto in Hoofddorp. Toen kreeg ik ook de gelegenheid om een testritje te maken in de Ford Fiesta. En hoe toevallig dat was ook een Fiesta met een Ecoboost benzinemotor. Een 1 liter 3-cilinder met een vermogen van 100pk. Het was een heerlijke rijdende auto. Goeie wegligging en een prima rijgedrag waren toen al de pluspunten van de Fiesta. En Ford heeft inmiddels al jaren een goeie reputatie opgebouwd wat fijn sturende auto’s betreft. Dit was eerder ook al het geval wanneer ik de Ford Focus mocht uitproberen bij Ardea Auto. Dit keer mocht ik de nieuwste generatie Fiesta uitproberen. Met m’n ervaringen met de Focus en de eerdere generatie Fiesta in m’n achterhoofd waren m’n verwachtingen best hoog van de 7e generatie Ford Fiesta. En eerlijk gezegd! Ford flikt het weer. Wat een heerlijke auto is die nieuwe Fiesta. En niet alleen om naar te kijken, maar ook om mee te rijden. Misschien dat er mensen zijn die zich afvragen wat er anders is aan de Fiesta. Je zou op een afstand zeggen dat hij in grote lijnen lijkt op z’n voorganger. Maar dat is niet het geval. Een front met een andere grille, kleinere koplampunits en andere mistlampen voor. M’n testauto is trouwens voorzien van een chrome grille. Dat geeft hem een mooi strak uiterlijk aan de voorzijde.

Aan de zijkant, onder de zijruiten van de auto, siert een chrome sierstrip die loopt vanaf de voorzijde naar de achterzijde van de auto. Ook dat geeft de Fiesta een strakke en luxe uitstraling. Aan de achterzijde valt duidelijk op dat er andere lichtunits geplaatst zijn. In plaats van rechtop, zoals we bij de vorige Fiesta gewend waren, zijn ze nu bij de 7e generatie liggend geplaatst. Bij de vorige generatie waren ze hoog en rechtop geplaatst ter hoogte van de achterruit van de auto. Nu liggend en deels verwerkt in de achterklep onder de achterruit. Dat ziet er ook wel goed uit. Het plaatje klopt helemaal. De in carrosseriekleur mee gespoten zij-spiegels en de standaard 16-inch lichtmetalen velgen maken het helemaal af.

Met de introductie van deze nieuwe generatie Fiesta heeft men bij Ford van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Fiesta uit te rusten met een aantal elektronische en veiligheidshulpmiddelen. Zo is de Fiesta voorzien van adaptive cruise control met foward alert. De cruise control houdt je niet alleen op de gewenste snelheid, maar ook op gepaste afstand wanneer je op een voorligger komt te rijden. Wel zo prettig! Er zijn namelijk auto’s waar ik in gereden heb die dat niet hebben. En met dit systeem rijdt wel relax en comfortabel. Foward Alert verstuurt een hoorbare en visuele waarschuwing wanneer er een botsing dreigt met de auto voor je. Tegelijkertijd bereid Emergency Brake Assist (EBA) de remmen erop voor de maximale remprestaties te geven door de druk in het remsysteem op te voeren. Daarnaast is de Fiesta voorzien van Ford Lane-Keeping System. Het systeem heeft 2 belangrijke functies en werkt bij snelheden van 65km/h op snelwegen en provinciale wegen met zichtbare markeringen. Een van die functies is het Lane-Keeping Alert. Door middel van een duidelijke voelbare trilling in het stuur laat het systeem je weten wanneer je onbedoeld de rijbaan dreigt te verlaten. Dan heb je ook het Lane-Keeping Aid. Dit systeem draait bij onbedoeld verlaten van de rijbaan het stuur terug naar de rijbaan waarop uw zich bevond. Veders beschikt de Fiesta over grootlichtassistent. Wanneer je tegemoetkomend verkeer nadert wordt de verlichting automatische gedimd. Dit systeem is alleen leverbaar in combinatie met het Driver Alert System en Traffic Sign Recognition. Dat laatst genoemde systeem leest de verkeersborden en wordt er in het instrumentenpaneel de aangegeven maximumsnelheid weergegeven. Het Driver Alert System is er dan weer om ervoor te zorgen dat je als bestuurder bijtijds erop gewezen wordt dat het verstandig is om even te pauzeren. Dit wordt dan weergegeven door middel van een symbool in het instrumentenpaneel. Als de waakzaamheid nog veder afneemt wordt dit bericht herhaald en in combinatie met een akoestisch waarschuwingssignaal.

Nog zo’n mooi hulpmiddel is het Blind Spot Information System (informatiesysteem dode hoek). Deze laat door middel van een discreet waarschuwingslampje in beiden buitenspiegels wanneer een ander voertuig, een personenauto, bestelauto of een vrachtwagen in je blinde hoek rijdt. Op dezelfde wijze waarschuwt Cross Traffic Alert (waarschuwing verkeer van opzij) jou als er een bewegend voertuig of ander risico wordt gedetecteerd als je loodrecht achteruit uit een parkeerplaats rijdt. Een ander handig hulpmiddel is het Active Park Assist. Wanneer je de auto wilt parkeren zoekt de auto naar een geschikte plaats. Als die plek is gevonden dan hoef je als bestuurder alleen het gaspedaal, het rempedaal en de versnelling te bedienen. Het stuurwerk doet de auto. Ik heb het op het industrieterrein bij Ardea Auto in de buurt in Hoofddorp uitgeprobeerd. Het is in het begin even wennen, maar het werkt uitstekend. Zowel bij fileparkeren als bij het rechtuit parkeren. Ik vind het een mooi systeem. Parkeren wordt dan een makkie.

Oké, veilig en comfortabel autorijden met deze Ford Fiesta is bij deze gegarandeerd. Tel daarbij de zuinige en krachtige Ecoboost-motor erbij op en het feest is compleet. Trouwens die Ecoboost-motor heeft zich inmiddels wel bewezen. Niet voor niets heeft Ford met de 1 liter Ecoboost-motor al 5 jaar op rij de International Engine of the Year award gewonnen. De motor in m’n testauto is ook een 1 liter Ecoboost-motor. Een drie-cilinder met een vermogen van 74kw/100pk bij 6500tpm. De motor heeft een trekkracht van 170nm bij 4000tpm. Dit allemaal gaat via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen. Bij de vorige Fiesta waar ik in heb gereden beschikte ik over een handgeschakelde vijfversnellingsbak. En met die zesbak is het wel erg lekker rijden. Bovendien kan je op de provinciale weg 80km/h gewoon in z’n 6 rijden. En dat zorgt ervoor dat de motor een lagere toerental op na houdt en dus vrij zuinig met de brandstof om springt. Daarover gesproken de Fiesta 1.0 Ecoboost 100pk verbruikt gemiddeld 4,3 liter per 100 kilometer (1:23,3). Op de snelweg/provinciale weg gaat het verbruik nog veder naar beneden. Dan hebben we het gemiddeld over 3,6 liter per 100 kilometer (1:27,8). Met een CO2-uitstoot van 97 gram per kilometer is de Fiesta met deze 1 liter Ecoboost-motor goed voor een groen energielabel B.

Dat zijn weer een paar goeie pluspunten. Binnenin de Fiesta is het voor mij ook prima vertoeven. Met de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel in combinatie met de in hoogte/diepte verstelbare stuur is er altijd wel een goeie zitpositie te vinden. Bovendien ligt de met leer bekleed stuur lekker in de hand. De bediening van bijvoorbeeld de radio zit met knopjes op het stuur binnen hand bereik. Dat zelfde geldt ook voor de cruise control. Achterin de Fiesta kan ik het met m’n 1 meter 75 prima uithouden. Op de achterbank beschik ik over voldoende beenruimte. Ook met de hoofdruimte zit het wel goed. Voor iemand zoals ik althans. In de kofferbak is voor 303 liter aan bagageruimte in de Fiesta. Met de in delen neerklapbare achterbank wordt dat zelfs 984 liter. Het maximum laadvermogen is zo’n 587 kilo. En nou ik het toch over gewichten heb. Schoon aan de haak weegt de Fiesta zo’n 1063 kilo. Dat is wat de gemiddelde B-segmenter een beetje weegt. En voor wie nog weleens iets achter de Fiesta wilt hangen. Die moet weten dat de Fiesta 1.0 Ecoboost 100pk geremd precies 1000 kilo mag trekken. Ongeremd kan je maar slechts 580 kilo achter de Fiesta hangen.

En wat mag uiteindelijk dit leuke feestje kosten? Nou, er is al een Fiesta vanaf zo’n €14.995. Ik reed een Fiesta met Titanium-uitvoering. Die staat voor €19.545 in de prijzenlijst. En net zoals bij de Ford Focus waar ik eerder in mocht rijden is bij deze nieuwe Fiesta het value for money-gehalte erg hoog. Met andere woorden je krijgt veel waar voor je geld. Bij de Titanium-uitvoering krijg je ten opzichte van de Trend-uitvoering o.a: 16-inch lichtmetalen velgen (Sparkling Silver), Ambient Lighting (subtiele LED interieurverlichting), Armsteun in middenconsole, Automatische dimmende binnenspiegel, Automatische airconditioning, Boordcomputer met 4.2-inch TFT kleurenscherm, Bovengrille vóór in chrome, Cruise control incl ASLD, Driver alert, Geluidswerende voorruit, Grootlicht assistent, Halogeen projector koplampen met LED dagrijverlichting, Keyless start, LED achterlichten, Lendensteunverstelling op de bestuurdersstoel, Mistlampen vóór, Radio met 6 luidsprekers 6,5-inch Touch&Swipe-screen & SYNC3: Geavanceerd Bluetooth® en Voice Control systeem (incl. AppLink, Apple Car Play en Android Auto) en 2 USB-aansluitingen, Regensensoren, Sportstoelen vóór, Stuurwiel, handremgreep en pookknop afgewerkt met leder, Traffic Sign Recognition, Verlichte spiegels in zonnekleppen voor bestuurder en voorste passagier en een zonnebrilhouder. Al met al zit m’n testauto lekker in z’n spullen. Dan is het ook nog mogelijk om de nieuwe Fiesta naar eigen smaak aan te kleden. Zo kent metallic lak een prijskaartje van €600,-. Elektrische voorruitverwarming kost €200,- extra. En wat ook erg handig is, vooral bij het openen van het portier wanneer je naast een andere auto staat, is de door edge protectors oftewel intrekbare portierrandbescherming. Zo kan je bij het openen van het portier niet per ongeluk schade veroorzaken bij de auto naast je. Kosten zo’n €100,- extra. De panorama schuifdak incl schuif-/kantelfunctie waarmee m’n testauto is uitgerust kent een meerprijs van €850,-.

Dan heb je ook nog diverse pakketten die leverbaar zijn. Zoals bijvoorbeeld het Winter-Pack. Dan beschik je over elektrisch verwarmbare voorruit, elektrisch verwarmbare voorstoelen, elektrisch verwarmbare ruitensproeiers en elektrisch verwarmbaar stuurwiel. Handig en comfortabel voor als het koud is in de winter. Het Winter-Pack kent een prijskaartje van €550,-. Op de Fiesta Titanium heb je ook het Driver Assistance Pack. Twee verschillende pakketten en bij Driver Assistance Pack 2 beschik je over Active Park Assist, parkeersensoren voor en achter, inklapbare buitenspiegels met instapverlichting en achteruitrijcamera. Prijskaartje is eigenlijk €690,- maar nu krijg je dit pakket voor €550,-. Dan heb je het Driver Assistance Pack 3 en dan beschik je over Pre Collision Assist met Distance Indication / Distance Alert en Adaptive Cruise Control. Dit pakket kost eigenlijk €310,- maar staat nu in de optielijst voor €250,-. Veders kan je de Fiesta Titanium ook nog aankleden met het Navigation Pack met B&O PLAY audiosysteem en heb je een 8-inch Touch&Swipe screen met Navigatiesysteem (Europa), SYNC3: Geavanceerd Bluetooth® en Voice Control systeem (incl. AppLink, Apple Car Play en Android Auto), B&O PLAY audiosysteem incl. 9 luidsprekers & 1 subwoofer. Totaal 675 Watt, 2x USB-aansluiting en DAB+. Dit complete pakket kost dan eigenlijk €1.125 maar kan nu voor €900,- besteld worden. Kortom genoeg keuze om je Fiesta lekker aan te kleden. Mocht je geen genoegen kunnen nemen met de al rijke standaard uitrusting van, in dit geval, de Fiesta Titanium. Mocht je nou een Fiesta Titanium met dieselmotor willen in plaats van de 1.0 Ecoboost benzinemotor. De Fiesta Titanium 1.5 TDCi is er voor €20.795.

Met dank aan Ardea Auto Hoofddorp Ford-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina