Review Dacia Duster 1.2 TCe 4x4

        Tour der Cross-Overs dl.8: de nieuwe Dacia Duster.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Dacia. M.M.V: Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Dacia-dealer te Aalsmeer.

 

Tijd voor aflevering 8 in de serie Tour der Cross-Overs. De hoofdrol is dit keer weggelegd voor de nieuwe Dacia Duster. En die mag ook zeker niet ontbreken in deze serie. Want wie voor een betaalbaar bedrag een SUV wilt kopen dan kom al gauw bij Dacia terecht en dus deze Duster. Want eerlijk waar vindt je een SUV/Cross-over met een vanafprijs van €18.780. Voor een beetje betaalbare SUV naast deze Dacia Duster ga je al gauw naar merken zoals Kia en Hyundai. Een Hyundai Kona is er al vanaf €21.295 en bij Kia heb je voor de vanafprijs van €21.595 een Kia Stonic. Terwijl Volkswagen de T-Roc voor een prijs vanaf €26.650 verkoopt. Veel verschillen in prijzen dus. Het mag dus duidelijk zijn dat je bij Dacia aardig wat auto krijgt voor je geld. De Duster kan met een lengte van 4 meter 34 geen kleintje genoemd worden. De wielbasis meet een lengte van 2 meter 67. De breedte van de nieuwe Duster meet inclusief de spiegels 2 meter 05. Zonder spiegels is dat 1 meter 80. De hoogte van de auto komt uit op zo’n 1 meter 68 voor de vierwiel aangedreven Duster. De voorwiel aangedreven Duster is iets hoger met 1 meter 69. Uiteraard met de dakrails mee gerekend. Al met al een flinke auto die nieuwe Duster.

En binnenin de nieuwe Duster is het prima vertoeven. Nou heb ik met m’n 1 meter 75 weinig te klagen. Zowel voorin als achterin is er prima plek te vinden in de Dacia Duster. Binnenin de auto is de invloed van Renault ook goed te merken. De kwaliteit van de gebruikte materialen is goed. En als ik naar het dashboard van de Duster kijk heb ik nou niet bepaald het idee dat het van Renault afkomstig is. Eerder heb ik een keer in de Dacia Logan MCV mogen rijden en die had een dashboard die zo uit een Renault Clio is gehaald. Bij deze nieuwe Duster heb ik dat niet. Hier lijkt het wel of hij z’n eigen identiteit heeft. Een mooi multifunctioneel stuurwiel met knopjes voor de bediening van de radio en telefoon. Bovendien is m’n testauto ook voorzien van een multimediasysteem Media Nav DAB+. Ja, ik beschikte in m’n testauto over digitale radio en dat klinkt toch wel wat anders dan de gebruikelijke FM-radio die je normaal in een auto zou hebben. En je hebt de beschikking over meer radiozenders. Tenminste dat is wel de bedoeling. En voor de bediening ervan hoef je niet eens je handen van het stuur te halen. Direct achter het stuurwiel aan het stuurkolom zit de bediening van de radio. Op het stuur zitten de knopjes voor de bediening van de cruise control en de mobiele telefoon. Ja, met bluetooth connectiviteit is het mogelijk om handsfree te bellen of gebeld te worden. Dat kan draadloos. Met andere woorden je kunt je telefoon gewoon in je zak houden.

De uitrusting van de Dacia Duster is over het algemeen goed te noemen. De basisuitrusting begint al met zaken zoals o.a: antiblokkeersysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling (EBV) en noodstopbekrachtiging, gordijnairbags vóór, front airbag bestuurder en passagier (uitschakelbare passagiersairbag), Elektronische Stabiliteits Controle (ESC) met tractiecontrole (ASR), Hill-start assist, Stop en Start systeem, Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, Lichtsensor, Radio DAB+, MP-3 speler, Bluetooth®², stuurwielbediening, USB- en 3,5 mm Jack aansluiting, Bumpers in carrosseriekleur en twee bekerhouders vóór (0,5L fles / 0,33L blik). En zo kan ik nog wel even zo doorgaan. Echter rij ik in een wat rijker uitgeruste auto. De prestige-uitvoering is zoals de naam doet vermoeden erg luxe. Ten opzichte van de basisuitrusting voegt de Prestige-uitvoering volgende toe: Blind spot warning, Boordcomputer met TFT scherm, Parkeersensoren achter, Achteruitrijcamera, Verstelbare lendesteun bestuurdersstoel, Middenarmsteun vóór, Getinte ruiten achter, 17'' Lichtmetalen wielen ''MALDIVE'', Buitenspiegels uitgevoerd in chroom met satijnglans, Duster aanduiding op dakrails, Met leder bekleed stuurwiel, Opberglade onder de passagiersstoel en MediaNav Multimedia en Navigatiesysteem DAB+, MP-3 speler, Bluetooth®², stuurwielbediening, USB- en 3,5 mm Jack-aansluiting. De Dacia Duster Prestige staat in prijzenlijst voor een bedrag van €21.680. Er is al een Dacia Duster vanaf €18.780.

Maar hoe rijdt dat dan? Dankzij de invloeden van Renault rijdt de Dacia Duster best wel comfortabel. Onder de motorkap ligt een viercilinder turbo benzinemotor. Deze 1,2 liter vierpitter levert het vermogen van 125pk en een koppel van 205nm bij 200tpm. De motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarmee gaat de Dacia Duster in 10,4 seconden vanuit de stilstand naar de 100km/h. Ok, je zult ermee geen stoplichtsprintjes mee winnen. Maar voor m’n gevoel komt de 1295 kilo wegende Duster wel lekker vlot van z’n plek. De testauto waarover ik beschikte heeft een topsnelheid van 177km/h. De handgeschakelde versnellingsbak schakelt naar mijn gevoel comfortabel door alle versnellingen heen. Op een provinciale weg 80km/h rijden in z’n zes is prima te doen. Dat geldt ook voor een rit op de snelweg. Wat dat betreft vind ik het erg lekker rijden met een zesbak i.p.v. een vijfbak. Een stukje meer comfort. Minder toerentallen draaien betekend een gunstig brandstofverbruik. Daarover gesproken. Het verbruik is redelijk mits je rustig aan doet en op juiste momenten door schakelt. Maar even goed verbruikt de Dacia Duster 1.2 TCe zo’n 6,4 liter per 100 kilometer (1:15,6) gemiddeld. De C02-uitstoot is zo’n 145 gram per kilometer. Goed voor een energielabel E. Een geellabel en geen groenlabel helaas. Maar ja, met de Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 Prestige kom je een stuk veder zowel op gebaande als op de ongebaande paden. De Dacia doet het prima offroad. Maar de meeste mensen die een Duster rijden zullen op de gebaande paden blijven. En daar doet hij het ook prima. Los van het feit dat de Dacia Duster veel auto beidt voor een redelijk prijs. Daar kunnen veel andere automerken een voorbeeld aan nemen.

 

Met dank aan Autobedrijf Nieuwendijk B.V. Dacia-dealer te Aalsmeer voor de ter beschikking stelling van de testauto.

Deel deze pagina