2e bezoek Louwman Museum & McLaren tentoonstelling

Autogeschiedenis door de jaren heen & McLaren-tentoonstelling in het Louwman-museum.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker.

Het is alweer de 2e keer dat ik het Louwman-museum bezoek. Ook dit keer vergaap ik mij aan wat ’s werelds oudste privécollectie automobielen. Daarnaast was er een tentoonstelling gewijd aan het sportwagen-merk McLaren. Van 7 juli t/m 27 augustus stonden er diverse modellen van de sportwagenfabrikant opgesteld. Zoals bijvoorbeeld de McLaren P1 GTR, de McLaren 12C Spider MSO 50th Edition en de McLaren 675LT Spider. Maar ook de nieuwe McLaren 720S stond opgesteld in de enorme hal van het Louwman-museum. Maar ook stond daar de McLaren-BMW F1 GTR uit 1996 opgesteld bestuurt door Marc Duez, Jacques Lafitte en Steve Soper. Met deze auto heeft McLaren dat jaar mee gedaan aan de befaamde 24 uren van Le Mans. De grootste en bekendste lange afstandsrace in de autosport. Dan had je ook nog de McLaren M8F Can-Am winnaar van Peter Revson uit 1971 staan. En over autosport gesproken. Er stonden ook diverse Formule 1-auto’s opgesteld. Waar onder de McLaren-Honda MP4-5B waarmee F1-coureur Ayrton Senna in 1990 wereldkampioen Formule 1 werd. Ook enkele Formule-1 auto’s waar de coureur Mika Hakkinen mee gereden heeft ontbraken niet. Zelfs de McLaren-Mercedes MP4-23 waar de Britse autocoureur Lewis Hamilton voor het eerst in z’n loopbaan Formule-1 wereldkampioen werd. Het rijtje werd afgesloten met de McLaren-Honda MP4-31 waarmee de Brit Jenson Button z’n F1 loopbaan afsloot.

De privé-collectie die staat opgesteld in het museum staat op zo’n manier dat de geschiedenis van de auto door de jaren heen perfect staat weergeven. De tour begint bovenin het immense grote gebouw en loopt met een mooie slinger door het gebouw naar beneden. Er automobielen uit de jaren 1885 t/m 1905 te zien en auto’s uit de jaren 1906 t/m 1919. Dan hebben we het over veteranen die ver voor de 2e wereldoorlog zijn gebouwd. Dan kom je ook lang een groot aantal vintage auto’s. Best luxe auto’s uit jaren 1920 t/m 1930. Ga je veder kijken kom je uit bij auto’s die net voor de 2e wereldoorlog zijn gebouwd (jaren 1931 t/m 1945). Dan krijg je natuurlijk ook de auto die net na de 2e wereldoorlog zijn gebouwd (jaren 1946 t/m 1980). Eén van de vele auto’s uit die periode die ik leuk vind is de Desoto Custom Series S-11C Taxicab uit 1946. Deze auto heeft in 1972 gefigureerd in Francis Ford Coppola’s meesterwerk ‘The Godfather’ en vijf jaar later in de film ‘Thieves’. Het kleurenschema is van de stad San Francisco. Een andere auto die ik heel bijzonder vind is de Cadillac Fleedwood uit 1976. Deze auto is ooit het bezit geweest van wijlen Elvis Presley. Elvis overleed op 42-jarige leeftijd in 1977.

Wat ik als liefhebber van raceauto’s ook erg leuk vind is de vele verschillende raceauto’s die staan tentoongesteld. Van een aantal auto’s van voor de 2e wereldoorlog en vele raceauto’s van de periode erna. Van raceauto’s die ooit aan de 24 uur van Le Mans hebben mee gedaan tot aan auto’s uit de Indycar-racerij. Waaronder een March 2-4-0/771 Formula 1 uit 1976 met maar liefs zes wielen. Dat in navolging van de Tyrrell P34 F1-racer die ook zes wielen had. De March raceauto heeft nooit mee gedaan aan een F1-race. Er is alleen maar mee getest op het Engelse circuit van Silverstone. Al met al staat er dus een rijke geschiedenis aan raceauto’s in het Louwman-museum. En nu we het toch over raceauto’s hebben. Er stonden ook modernere raceauto’s. Zoals de Toyota TS-010 uit 1993 waarmee op Le Mans is geracet. Maar de Toyota TF109 waar mee het Japanse merk in 2009 in het wereldkampioenschap Formule 1 mee deed staat er ook. Deze auto werd dat jaar bestuurd door de coureurs Jarno Trulli en Timo Glock. En tussen al dat moois qua raceauto’s staat ook de Toyota Camry Nascar uit 2013. Een auto van het Michael Waltrip Racing Team en bestuurt door de coureur Martin Lee Truex Jr. De benaming Nascar staat voor National Association for Stock Car Auto Racing. Deze organiseert sinds 1949 nationale en regionale racekampioenschappen in de Verenigde Staten (USA).

Ik had het eerder over een auto uit een bekende film. Maar er staat nog een auto uit een bekende filmreeks. Het gaat namelijk over de Aston Martin DB5 uit de filmreeks van James Bond. De auto uit 1964 werd bijvoorbeeld gebruikt in de James Bond-film ‘Goldfinger’ met Sean Connery in de rol van James Bond. Inclusief al de gadgets die je in een auto van James Bond verwacht. Een andere fraaie auto is de Ferrari 500 Superfast Speziale uit 1965. Van de Ferrari Superfast zijn er maar slechts 37 gebouwd. Deze Ferrari die in het Louwman-museum staat is ooit van ZKH Prins Bernard der Nederlanden geweest. En het was algemeen bekend dat Prins Bernard een voorliefde had voor het Italiaanse merk uit Maranello, Italië. Ja, enzo kan ik nog wel even doorgaan over de vele auto’s die staan in het Louwman-museum staan. Ten tijde dat ik dit verhaal schrijf is de tentoonstelling ter ere van McLaren al afgelopen. Maar ondanks dat is het Louwman-museum zeker een bezoekje waard. Toegangskaartjes kosten €14,- per persoon voor volwassen. Ga je in een groep van minimaal 15 personen betaal je €12,50 per persoon. Kinderen van 13 t/m 18 jaar kunnen voor €7,- per persoon naar binnen. Voor kinderen van 5 t/m 12 jaar geldt een tarief van €5,- p.p. Kinderen onder de 5 jaar kunnen gratis naar binnen. Parkeren is mogelijk in de parkeergarage onder het museum. Voor een uitrij-munt wordt er een bedrag van €5,- gevraagd. Veel plezier in het Louwman-museum.              

Deel deze pagina