Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
De kleine Duitse Benjamin.
Na meer dan tien jaar 2e hands auto's te hebben gereden was het tijd voor een nieuwe. Maar met m'n relatiestatus op standje single hoefde ik niet perse naar een grote auto te kijken. Daarom heb ik vooral B-sementers getest afgelopen 2 jaar. Toen vorig jaar (2015) Opel met de Karl op de markt kwam. In April stond de Karl op de AutoRai 2015. In Juni stond de Karl dan uiteindelijk in de Nederlandse showrooms. Met deze auto heeft Opel opnieuw een model geleverd die een naam draagt uit het rijke Opel-verleden. Dat is niet de eerste keer dat Opel dat deed. We kennen nu natuurlijk al de Adam vernoemt naar de oprichter Adam Opel. Maar de Karl is vernoemd naar de zoon Georg Adolf Carl von Opel. En ja, die naam schrijf je met een ""C'' en niet met een ''K''. Toch noemen ze bij Opel deze auto toch Karl. Met een ''K'' dus. Maakt mij niet uit. Het is maar een naam.
Dus na jaren lang het merk Nissan trouw te zijn gebleven werd het dus de Opel Karl. In appeltjes-groen oftewel Limegreen. Hoe je de kleur ook noemen wilt. De Karl is een klein kek autootje van slechts 3,6 meter lang. Van een kleine auto moet je niet veel binnenruimte van verwachten. Maar ik zit prima in de Karl. In tegenstelling tot m'n buurman van 2,08 meter. Deze zit met z'n knieën tegen het dashboard. Oke, de Karl is niet bepaald gemaakt voor lange mensen. Voor mij voldoet hij. Hij kan lekker mee komen in het verkeer. Nee, het is geen OPC-tje, ik weet het. Maar de 1 liter 3-cilinder benzinemotor heeft met 75pk meer vermogen in huis dan z'n concurrentie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel had verwacht van Opel dat er een turbo-versie van deze motor in de Karl zou komen. Net zoals in de Corsa. Dan heeft hij namelijk 90pk aan vermogen. Nee, de Karl moet het doen met 75pk. Ook niet verkeerd. De Karl weegt maar 839 kilo. Veel gewicht heeft de 1 liter 3-cilinder niet mee te nemen. Door de goeie verhouding van pk en gewicht is het branstofverbruik ook redelijk laag. Opel geeft een verbruik op van 4,4 liter per 100 kilometer ( 1:22,7 ). Het gemiddelde verbruik in de praktijk komt neer op 6,5 liter per 100 kilometer ( 1:15,4 ). Daar zit wel een groot verschil in. Door veelvoudig gebruik van de cruise control lijkt bij mij het verbruik aan de lage kant. De Karl is en blijft een kleine auto. Dus is de tank ook aan de kleine kant. Desondanks kan ik er toch ruim 500 kilometer op rijden. Netjes hoor! Een topsnelheid van 170km/h is mooi, maar dat zal ik nooit rijden met deze Karl. Hij heeft wel eventjes nodig om op snelheid te komen. De Karl accelereert in 13,9 seconden vanuit de stilstand naar de 100km/h. Ook dat is voor mij geen probleem. Daar is mee te leven. De uitstoot is 94 gram per kilometer en dat is goed voor een B-label. Dan nu even over de prijs van de Karl.
De vanafprijs van de Karl is €10.595. Daarvoor krijg onder andere: ABS, remkrachtverdeling, remassistentie, traction control, front-airbag, zij-airbags ( voorin ), hoofd/gordijn-airbags ( voor & achter ), hillstart-assist, bandenspanningsensor, centrale portier vergrendeling met afstandsbediening, elektrische bedienbare ramen ( voor ), stuurbekrachtiging, cruise control, neerklapbare achterbank ( in delen ), meegespoten bumpers, getint glas en dagrij-verlichting. Dat is al aardig wat voor net iets meer dan €10.000. Die Karl waar ik in rijd is zelfs nog met veel meer uit gerust. Namelijk: met leer bekleed stuur, audioinstallatie, digitale radio ( DAB ), stuurwielbediening voor audio, audio-ingang ( USB ), bluetooth, mistlampen voor, privacy glas achter en elektrische verstelbare buitenspiegels. Daarnaast heb ik als extra ook nog lichtmetalen velgen en lerenbekleding. De Opel Karl in Cosmo uitvoering is voor €13.245 aardig uitgerust. Voor een kleine €15.000 heb je dus een redelijk luxe stadsauto. Maar in mijn geval heb ik hem niet gekocht.
Ik lease de Opel Karl. En niet zo'n ééntje van de zaak. Nee, ik rij de Opel Karl via het privatelease-concept. Dat kan tegenwoordig gewoon via de Opel-dealer. Kijk gerust ook even op www.opel.nl daarvoor. Maar je kunt ook veder kijken. Bij universele privatelease-aanbieders zoals Justlease. Op www.justlease.nl kan je uit een aantal auto's kiezen. Van groot tot klein. De Opel Karl is bij JustLease te leasen vanaf €219 per maand. Daar waar het bij Opel zelf, via de dealer, het zo'n €239 per maand. Dit bedrag is gebasseerd op een looptijd van 5 jaar en 10.000 kilometer per jaar. Bij JustLease heb je sowieso 1.000 kilometer per maand. Een kilometer-bundel kan altijd tussentijds worden aagepast. Afhankelijk van het aantal kilometers die verwacht te rijden. Bijvoorbeeld wanneer je op vakantie gaat met de auto. Als je van plan bent om een auto via Private-Lease te gaan rijden, dan loont het de moeite om te kijken en te vergelijken. Inmiddels kan je bij iedere autodealer een privatelease-aanvraag doen. Via internet zijn er ook genoeg aanbieders. Kijk dus goed rond voordat je de knoop door hakt. Voor mij persoonlijk heeft Private-Lease een uitkomst geboden. Op deze manier kan ik voor een redelijk betaalbare prijs deze Opel Karl rijden. Ik heb nog 3 en een half jaar te gaan voor m'n lease-contract afloopt bij JustLease. Met veel plezier trouwens!!!
Tekst: Raymond Bakker. Foto's: Raymond Bakker. Met dank aan JustLease voor de ter beschikking steling van de auto.