Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Generatie nr.6: de nieuwe Suzuki Swift
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Luykx B.V. Suzuki-dealer te Hoofddorp
Met de komst van deze nieuwe Suzuki Swift zijn we inmiddels aan beland bij de 6e generatie van deze compacte auto uit het B-segment. Een segment waar de concurrentie moordend is. Met auto’s zoals de Opel Corsa, de Volkswagen Polo, de Mazda 2, de Mitsubishi Colt, de Toyota Yaris en ga zo maar door. Zo kan ik nog even door gaan. Het is duidelijk. De nieuwe Swift heeft een aardige kluif aan z’n concurrentie. Maar Suzuki onderscheid zich door z’n betrouwbaarheid voor een goeie prijs. Eén van de goedkoopste auto’s is een Suzuki. Een Suzuki Alto weliswaar, maar dat maakt de nieuwe Swift er niet minder om. Het is namelijk al ruim 30 jaar geleden dat Suzuki de Swift in productie nam. In 1983 om precies te zijn. Toen nog onder de naam Cultus. Vanaf dat Suzuki de 2e generatie in productie nam, dat was in 1989, werd de naam Swift gebruikt. We maken een sprongetje in de tijd en gaan naar 2004. Toen werd op de Autosalon van Parijs de 4e generatie gepresenteerd. Vanaf dat moment zou de naam Swift in bijna elke grote automarkt gebruikt worden. Eind 2016 kwam Suzuki met de 6e generatie Swift. En nu hij ook in de Nederlandse showrooms staat is het tijd om eens kennis te maken met deze kekke Japannertje.
De Suzuki Swift stond altijd bekend als een lichtgewicht karretje. Deze nieuwe Swift is daarop geen uitzondering. Hij weegt schoon aan de haak zo’n 850 kilo. In m’n testauto huist een nieuwe motor onder de kap. Namelijk een 1 liter 3-cilinder turbo benzinemotor. Hij levert een vermogen van 112pk en een trekkracht van 170nm bij 2000tpm. Gekoppeld aan een handgeschakelde 5 versnellingsbak. De Suzuki Swift is voorwiel aangedreven. De wielen van de auto staan lekker op de hoeken. Wat niet alleen de binnenruimte van de Swift ten goede komt. Maar ook de wegligging en het rijgedrag van de auto. In combinatie met die 3-cilinder turbomotor heb ik dus een goeie auto voor handen. Hij ligt lekker op de weg en hij komt vlot van z’n plek. Volgens de officiële cijfers duurt het 10,6 seconden voordat de Swift vanuit de stilstand op de 100km/h zit. Maar voor m’n gevoel is hij veel sneller. Met een topsnelheid van 195km/h is ook prima mee komen op de snelweg. Ook bij het tussen acceleren is de Swift vrij rap punt A naar punt B. Dan blijft het brandstofverbruik ook nog eens binnen de perken. Met een gemiddelde van 4,3 liter per 100 kilometer (1:23,3) scoort de 3-cilinder turbo benzinemotor in de Swift gewoon goed. Op de snelweg bijvoorbeeld is het zelfs 4,0 liter per 100 kilometer (1:25,0). Netjes hoor! En met een C02-uitstoot van 97 gram per kilometer is de Suzuki Swift goed voor energielabel B. Groen dus!!!
Al met al best wel wat auto voor z’n formaat. En de prijs zit ook wel goed. De, door mij geteste, Suzuki Swift staat in de prijzenlijst vanaf zo’n €20.499. Er is al een Swift leverbaar vanaf €15.499. Er zijn 3 uitvoeringen leverbaar op de Suzuki Swift. Namelijk: Comfort, Select en Stijl. Ik ben op pad met een Swift in de Stijl-uitvoering. En die is best rijk uitgerust. De Swift Stijl heeft onder meer: climate control, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrische bedienbare ramen, stuurbekrachtiging, sleutelvrije startfunctie, adaptive cruise control, 7" Smartphone-linkage touch-display met DAB+ radio, AUX input, USB port, SD card slot, Bluetooth®* en navigatie SD card met stuurwielbediening, achteruitrij-camera, in delen neerklapbare achterbank (60:40), stoelverwarming voor, afdekking bagageruimte, 12-volts aansluiting, elektrische verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, bumpers en deurgrepen in carrosseriekleur, privacy glass, 16-inch lichtmetalen velgen, achterlichten met LED, 3-spaaks stuurwiel, digitaal klokje, signaal vergeten verlichting, toerenteller, stuurwiel met leren bekleding, ABS met EBD (elektronische remkracht-verdeling), BAS (remassistent), ESP, mistlampen voor, 2 front-airbags, gordijn hoofd-airbags voor en achter, side-airbags in de voorstoelen, startonderbreker, hill hold-control, bandenspanningsindicator, brake assist, dagrij-verlichting, LED-verlichting in de koplampen, start/stop-systeem en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dat is aardig wat voor die prijs. Daar waar de concurrentie met een vergelijkbare uitvoering toch stukken duurder is. Ook in het gebruik. Want door het lage wagengewicht van de Suzuki Swift is hij ook nog eens voordeliger in de wegenbelasting dan z’n concurrentie. Door de betrouwbaarheid waar Suzuki om bekend staat is de Swift ook betaalbaar in onderhoud. Want de enigste keer dat je bij de garage is voor regulier onderhoud. Wat de Swift op dat gebied ook weer goedkoper maakt ten opzichte van z’n concurrentie. De Suzuki Swift zou in het zwaar bevochten B-segment een aardige kluif hebben aan z’n concurrentie. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het andersom is. Ik denk dat dat de concurrentie in het B-segment een zware kluif heeft aan de Suzuki Swift. De auto scoort op vele fronten een ruime voldoende. Zeker in de geteste uitvoering die ik mee kreeg. Mooie auto en zeer compleet uitgerust voor een redelijke prijs.
Met dank aan Luykx B.V. Suzuki-dealer te Hoofddorp voor de ter beschikking stelling van de testauto.