Review Renault Arkana E-Tech Hybrid R.S. Line

              Tour der Cross-Overs dl.13: Renault Arkana.

Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker. M.M.V: Autobedrijf Nieuwendijk Renault-dealer te Aalsmeer.

Het leek er lang op dat de Renault Arkana niet naar Nederland zou komen. Ook niet na z’n debuut op de autosalon van Moskou, Rusland. In 2018 debuteerde die auto als conceptwagen daar. Vervolgens was die Arkana in Mei 2019 leverbaar op de Russische markt. In september 2020 kondigde Renault aan dat de Zuid-Koreaanse Samsung XM3 in 2021 op de West- en Centraal-Europese markten wordt gelanceerd als de Renault Arkana. Hier in Nederland is hij voorlopig alleen leverbaar met een hybride-aandrijflijn. Afgelopen zomer was het dan hoog tijd om deze Coupé-SUV aan de tand te voelen. De naam Arkana is afgeleid van het Latijnse woord arcanum, wat geheim betekent. Eens even kijken of de Arkana Hybrid voor mij geheimen heeft. Auto’s zoals deze Arkana zie je steeds meer. Laten we eerlijk zijn. Je doet als autofabrikant natuurlijk niet mee als je niet meerdere SUV’s/Cross-Overs in je leveringsprogramma hebt zitten. En omdat de SUV op zich al aardig is ingeburgerd werd het tijd om een nieuwe trend binnen het SUV-segment te beginnen. En dat werd dus de coupé-versie van een bestaand SUV-model. Merken zoals Audi, BMW & Mercedes en zelfs Porsche kwamen met dit soort modellen op de Nederlandse markt. Renault kon natuurlijk niet achter blijven daarin en kwam dan uiteindelijk ook met een Coupé-SUV op de markt.

Maar om nou te zeggen dat ze van een bestaand Renault-model een coupé-versie maakten. Kwamen ze bij Renault met een op zich zelf staand model op de markt. En eerlijkheid biedt mij te zeggen dat de Arkana er aardig uit ziet. Het is een beste auto. Qua formaat wel te verstaan. De auto meet een lengte van 4 meter 56 met een wielbasis van 2 meter 72. Qua breedte heb je het over een auto van 1 meter 80 en 1 meter 57 hoog. Meer dan voldoende ruimte voor iemand van 1 meter 75. Schoon aan de haak weegt de Arkana zo’n 1510 kilo. Aardige jongen dus! Voor mij biedt de Arkana ook meer dan voldoende ruimte achterin. Qua beenruimte heb ik niks te klagen. En zelfs met die aflopende daklijn beschik ik persoonlijk over genoeg hoofdruimte. Als je wat langer bent kan die aflopende daklijn wel een uitdaging vormen. Nog veder achterin, in de bagageruimte, is er ook voldoende ruimte. Met de achterbank in normale positie beschik je over zo’n 480 liter, maar klap je de, in delen neerklapbare, achterbank helemaal neer dan biedt de bagageruimte van de Arkana zo’n 1263 liter. Genoeg om een dagje te shoppen bij een bouwmarkt of een Ikea.

De Renault Arkana is er uitsluitend en voorlopig alleen als hybride op de markt. Geen volledige elektrische-versie of een Plug-in hybride. Met andere woorden, je hoeft de Arkana niet aan een laadpaal te koppelen. Er ligt een benzinemotor en een elektromotor onder de kap van de Arkana. De benzinemotor betreft een 1,6 liter 4-cilinder met een vermogen van 143pk. Tenminste als je het vermogen van de elektromotor erbij optelt. Gekoppeld aan deze motor is uiteraard een automatische versnellingsbak. Eéntje met 8 versnellingen. Vanuit de stilstand is de Arkana Hybrid in 10,8 seconden naar de 100km/h te krijgen. De topsnelheid van m’n testauto is zo’n 172km/h. Daarmee is prima mee te komen in het verkeer en is de Arkana ook prima weg met het optrekken bij het stoplicht. Nou zeg ik niet dat je met deze auto een stoplichtsprintje moet gaan doen. Maar de Arkana Hybrid heeft voldoende vermogen aanboord om vlot van z’n plek te komen. Ondanks z’n gewicht van ruim 1500 kilo en dankzij de hybride-aandrijflijn is het verbruik aardig te noemen. Gemiddeld heeft de Arkana Hybrid voor iedere 100 kilometer zo’n 4,8 liter nodig. Dat is zeker ruim zo’n 1:20,0 wat die verbruikt. Netjes, ik kan niks anders over zeggen. De CO2-uitstoot ligt op zo’n 108 gram per kilometer. Goed voor een energielabel A. Al met al prima cijfers hier voor de Arkana Hybrid.

En dan prijs en de uitrusting van de Arkana E-Tech Hybrid zoals de auto officieel heet. Ik heb tijdens m’n testrit met de Arkana de rijkst uitgeruste versie mee gekregen. Namelijk de R.S. Line-uitvoering. Naast deze uitvoering heb je de Zen en de Intens uitvoering. Prijzen beginnen bij €33.090,-. Maar dat kost m’n testauto natuurlijk niet. De Arkana E-Tech Hybrid 145 R.S. Line, zoals m’n testauto in de prijzenlijst staat, kent een prijskaartje van €37,988,-. De uitrusting van zowel de Zen als de Intens-uitvoering is al aardig te noemen. Maar ten opzichte van de Intens-uitvoering beschikt de R.S. Line-uitvoering over o.a: automatische dimmende binnenspiegel, parkeersensoren vóór, zij en achter met achteruitrijcamera en optische en sonische weergave, Easy Park Assist (automatisch inparkeersysteem), draadloze oplader voor smartphone, achterbumper met onderzijde in zwart en met verchroomde sieruitlaten, voor- en achterbumper type R.S. Line, luchtinlaten in hoeken voorbumper in zwart, badge R.S. Line op flanken, lichtmetalen wielen 18” ‘Silverstone’, sportstuurwiel met geperforeerd nappaleder bekleed en bediening cruise control en snelheidsbegrenzer, E-shifter met leder bekleed en chromen afwerking aan de bovenzijde, bekleding rundleder/alcantara ‘R.S Line’ met rode stiksels, elektrisch verwarmbare voorstoelen, elektrisch verwarmbaar stuurwiel, bestuurders- en passagiersstoel 6-voudig elektrisch verstelbaar, zwarte hemelbekleding, decoratie dashboard en portieren met glanzend zwart carbon patroon & sierstrip tussen ventilatieroosters in rood.

Al met al is de Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 R.S. Line een aardige uitgeruste auto voor een prijs van 38 mille. Een auto die, zoals een Frans automerk betaamt, comfortabel zit en rijdt. Een mooie SUV/Cross-over met een sportieve uitstraling. Een auto die zich kan meten met de concurrentie. Niet met de premium-merken uiteraard. Maar wel met merken zoals Citroën, Ford & Volkswagen die ook inmiddels ook een Coupé-SUV in leveringsprogramma hebben. Zo is er ook voor een breder publiek zo’n stoer en sportief ogende SUV bereikbaar.

Met dank aan Autobedrijf Nieuwendijk Renault-dealer te Aalsmeer voor de ter beschikkingstelling van de testauto.

Deel deze pagina