Gemaakt door een gepassioneerde autoliefhebber
Van het ene naar het andere kwartet: de Opel Vivaro.
Tekst: Raymond Bakker. Foto’s: Raymond Bakker & Opel. M.M.V Janssen van Kouwen Automotive B.V. Opel-dealer te Amsterdam Zuid-Oost.
Het was 2001 toen hij in productie ging. De 1e generatie Opel Vivaro. De bestelauto was het resultaat van een badge-engineeringproject van het voormalig moederbedrijf General Motors en Renault. En dat voor de merknamen Renault, Opel, Vauxhall en Nissan. Renault noemde de auto Trafic. Bij Nissan kreeg de auto de naam Primastar. Bij Opel (Europa) en Vauxhall (Engeland) werd de naam Vivaro gebruikt. De 2e generatie kwam in augustus 2014 op de markt. Opel handhaafde de naam Vivaro. Renault bleef de naam Trafic gebruiken. Nissan echter veranderde de naam Primastar in NV400. Dit trio werd sinds 2016 weer een kwartet toen Fiat met de Talento op de markt kwam. Maar daar kwam in 2017 weer verandering in toen Opel overging van General Motors naar PSA Groupe. PSA is het moederbedrijf van de merknamen Peugeot & Citroën. Directe concurrenten van de Vivaro waren de Peugeot Expert en de Citroën Jumpy. PSA werkte sinds 2013 samen met het Japanse merk Toyota. Die verkocht de zelfde bestelauto onder de naam Proace. Ook deze bestelauto’s waren toe aan een nieuwe generatie. Met de komst van Opel bij PSA was er dus een nieuw kwartet geboren. Bij Opel bleef de naam Vivaro in gebruik. Bij de merken Peugeot, Citroën en Toyota bleven de namen Expert, Jumpy en Proace ook gehandhaafd. Dus maak ik kennis met de 3e generatie van deze middelgrote bestelauto.
En daar waar in het verre verleden de bestelauto redelijk recht toe recht aan was en meer was toe gespitst op het vervoeren van goederen van A naar B. Het uiterlijk van een bedrijfswagen deed er niet toe. Als het maar van A naar B ging. Maar vandaag de dag is het anders. Of de bedrijfswagen tegenwoordig onderdeel is van een groot wagenpark of in bezit is van een zzp-er. Vandaag de dag is de bedrijfswagen het visitekaartje van de onderneming of van de zelfstandig ondernemer. Naast het feit dat de bedrijfswagen de goederen zo betrouwbaar mogelijk van A naar B moet brengen is het ook belangrijk dat de bedrijfswagen er goed uit ziet. Ook belangrijk is dat de bedrijfswagen comfortabel is voor de chauffeur. Veiligheid is er ook steeds veder op vooruit gegaan. Praktisch moet een bedrijfswagen natuurlijk ook zijn. Optimaal gebruik maken van de ruimte die een bestelauto biedt. Voor een bedrijf met een groot wagenpark aan middelgrote bedrijfswagens zoals de Vivaro is het totale kostenplaatje ook erg belangrijk. Kortom veel factoren die mee spelen als een bedrijf of een zzp-er in de aanloop is voor de aankoop van een bedrijfswagen.
Maar goed, laten we eerst eens kijken naar die nieuwe Vivaro. Voor deze testrit beschik ik over een Vivaro in de L3H1 verhouding. Dat wil zeggen dat dat de Vivaro een lengte heeft van zo’n 5 meter 30. Deze heeft een wielbasis van 3 meter 27 lengte. De laadruimte meet een lengte van 2 meter 86. En dat zou ruimte bieden voor zo’n 3 europallets. Qua liters komt dat neer op zo’n 5300 liter. Zeeën van ruimte dus. Nou is er qua inbouw van alles mogelijk bij de nieuwe Vivaro. En zo is er voor iedere ondernemer of zzp-er een Vivaro op maat te maken. Hoe zit het dan op motorisch gebied? Nou, dat zit ook wel goed. Er is een 1,5 liter dieselmotor leverbaar en er is een 2 liter dieselmotor te leveren in de Vivaro. Dat lijkt niet veel. Maar zowel de 1,5 liter als de 2 liter zijn in meerdere vermogen niveau’s te verkrijgen. In alle gevallen beschik je over een viercilindermotor. De 1,5 liter is er dus met vermogens van 102pk en 122pk. Met de 2 liter vierpitter heb je de keus uit vermogens van 122pk, 150pk en 177pk. In mijn testauto huist dus de 4-cilinder die over een vermogen van 122pk beschikt. Het koppel is zo’n 340nm bij 2000tpm. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Al dat vermogen en koppel worden via de voorwielen naar het asfalt gebracht. De nieuwe Vivaro kan met deze 2 liter vierpitter een topsnelheid behalen van 170km/h. De dieselmotor in de nieuwe Vivaro springt ook redelijk met de brandstof om. Volgens de WLTP-cyclus komt het neer op zo’n 7 liter per 100 kilometer. En volgens de NEDC-cyclus zou het zelfs neerkomen op zo’n 5,4 liter per 100 kilometer. Nette score op dat gebied voor de nieuwe Vivaro. Schoon is hij ook. Qua uitstoot komt het uit op 142 gram per kilometer. Goed voor een energielabel B. En hoe rijdt dat dan? Nou, eigenlijk best wel lekker. De versnellingsbak schakelt op zich lekker soepel. De Vivaro trekt lekker op. Mede dankzij de 2 liter vierpitter die over meer dan voldoende vermogen en koppel biedt om de 1685 kilo wegende Vivaro van z’n plek te krijgen. In ieder geval in het geval van de Vivaro die ik mee had voor deze testrit. Mocht je nou echt een keer gas willen dan houdt de pret op bij een topsnelheid van 170km/h. Harder gaat de nieuwe Opel Vivaro gewoon niet.
Maar goed, de nieuwe Vivaro is een bedrijfswagen die natuurlijk het nodige mee moet nemen. De Vivaro die ik mee had heeft een laadvermogen 1415 kilo. Daarnaast kan de Vivaro geremd zo’n 2500 kilo trekken. De middelgrote bedrijfswagen van Opel kan dus redelijk wat meenemen. Dat geldt in ieder geval voor de Vivaro L3H1 waar ik over beschikte. Het is dus afhankelijk van welk carrosserievariant je kiest. Er zijn er 4. Daarnaast zijn er diverse conversiemogelijkheden zo dat de nieuwe Vivaro optimaal is af te stemmen op de behoefte van de onderneming of de zzp-er. Naast de gesloten bestelwagen-versie waar ik in reed is de Vivaro ook te leveren met dubbele cabine. Handig in het geval je met meerdere personen moet rijden. En over personen gesproken. De Vivaro is er ook als combi voor personenvervoer. Ideaal dus voor taxibedrijven. Ook is de Vivaro leverbaar als platform-cabine. Dit maakt diverse opbouwmogelijkheden mogelijk. Zoals bijvoorbeeld een openlaadbak. Een soort van Vivaro pick-up variant. Voor ieder wat wils dus.
Met de introductie van deze nieuwe generatie Vivaro komen er ook wat rij-assistentiesystemen ten behoeve van de veiligheid en het comfort in deze bedrijfswagen. Zo is de nieuwe Vivaro te leveren met Lane Departure Warning, Verkeersbordenherkenning, Adaptieve Cruise Control met snelheidsbegrenzer, Forward Collision Warning met Emergency Braking, Dodehoek waarschuwing en Parkeersensoren voor- en achter. Maar daar houdt het bij m’n testauto niet op. Ik beschik over de Vivaro in de Innovation-uitvoering. Naast de Innovation-uitvoering is de Vivaro ook te verkrijgen in de Selection en de Edition-uitvoering. Maar goed, terug naar die Innovation-uitvoering. Die wordt naast het al eerder genoemde geleverd met o.a: 16-inch stalen zwart kleurige velgen, Voor- en achterbumper in carrosseriekleur, Deurgrepen in carrosseriekleur, Beschermstrips op de flanken in carrosseriekleur, Buitenspiegel-behuizing in carrosseriekleur, Grille met chromen accenten, Boordcomputer met grafisch infodisplay, Multimedia-systeem met 7-inch kleurentouchscreen en AM/FM radio, USB-aansluiting, Bluetooth en stuurwielbediening, Automatisch grootlicht, Elektrische verstelbare, inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, LED dagrijverlichting, Mistlampen voor, Vermoeidsassistent en een warmtewerende voorruit. De Opel Vivaro L3H1 2.0 Diesel Innovation in de gesloten bestelwagen-versie staat in de prijzenlijst voor een bedrag van €26.449 excl. BTW/BPM. Dat geldt voor de handgeschakelde Vivaro. De zelfde Vivaro maar dan met een 8-traps automaat staat in de prijzenlijst voor een bedrag van €27.749 excl. BTW/BPM. Er is al een Vivaro met een vanafprijs van €17.999 excl. BTW/BPM.
Dus zoekt de ondernemer/zzp-er een middelgrote bedrijfswagen dan is de nieuwe Opel Vivaro zeker een aanrader. Met alle carrosserievarianten en opbouwmogelijkheden is er altijd een Vivaro samen te stellen die toe gespitst is aan de wensen van de gebruiker. Daarnaast rijdt de Vivaro redelijk comfortabel. De 2 liter vierpitter in m’n testauto deed in redelijk stilte z’n werk. En in de gesloten bestelwagen-versie waar ik in reed is er meer dan voldoende ruimte om allerlei goederen te vervoeren. Qua uitstraling beschik je ook over een prima bedrijfswagen. De Vivaro is een bedrijfswagen waar mee de ondernemer/zzp-er prima mee kan voorkomen. Met andere woorden de nieuwe Opel Vivaro is een prima visitekaartje voor de ondernemer/zzp-er.
Met dank aan Janssen Van Kouwen Automotive B.V. Opel-dealer te Amsterdam Zuid-Oost voor de ter beschikking stelling van de testauto.